top of page

חשיבות החיסון ומניעת מחלות בעופות.

עודכן: 20 בנוב׳ 2022



ניוקסל הוא חיסון חובה לבעלי כנף בחצרות ובפינות חי. מתן חיסונים היא הדרך להתמודדות ולמניעת מחלות שעלולות לתקוף את העופות שלנו , החשיבות במתן חיסונים ברורה , גידול עופות בריאים ומניעת מקור הפצה של מחלות העלולות לפגוע בנו, בעופות שלנו, בסביבה ובענף הלול בארץ.

שני אנשים שינו את פני האנושות ובסיפור הזה דווקא מעורבות תרנגולות ופרות, אדוארד ג'נר היה הראשון שגילה חיסון לאבעבועות שחורות על ידי מגע האדם עם פרות החולות באבעבועות הבקר ומאוחר יותר לואי פסטר (כן ההוא מהחלב המפוסטר) שערך ניסוי על תרנגולות ובכך הבין את מה שגילה קודמו על חיסון בחיידקים עצמם - חיידקים מוחלשים או במקרה שלו חיידקים זקנים ממרק עוף. (לחץ לקריאת ההסבר המלא)

גילוי החיסון הביא להעלאת תוחלת החיים ובמיגור מגפות ומחלות שנעלמו מן העולם, כמו אצל האדם גם אצל בעלי הכנף שלנו החיסון הכרחי כדי לגדל עופות בריאים וכדי להנות מבית הגידול שלנו בריא ולשנים רבות.

כמובן שחיסון בלבד לא מספיק, שמירה על בטיחות ביולוגית כמניעה: להמנע מהכנסת עופות בוגרים היכולים לשאת מחלות לסביבה שלנו, הבאת עופות ממקור אמין מבית גידול מפוקח ואחראי הוא תנאי חשוב לא פחות, גידול אפרוחים ממקור אמין מאפשר לדעת את ההיסטוריה הבריאותית של העופות אותם אתם תגדלו השליטה תהיה אצלכם מגיל צעיר ולכך יתרון רב, הסבלנות מאוד משתלמת במקרה הזה. ואם אין ברירה וכמוצא אחרון הכנסנו עופות מבחוץ לדאוג לבידוד למשך 40 יום לחיסון ולטיפול בטפילים חיצוניים ופנימיים טרם הכנסתם לבית הגידול.

כל בית גידול מחוייב לשמור על התקנות לחיסון בעלי כנף כפי שמתפרסמות מאת השירותים הווטרינרים התקנות נועדו לשמור קודם כל עלינו ועל משפחתינו וגם על על בריאות הציבור וכמובן לשמור על המגדלים המסחריים ותעשיית המזון (הביצים והעוף) בארץ.

אף אחד לא רוצה להיות זה שהפיץ או היווה את המקור להתפרצות מחלה שפגעה בפרנסתו של מגדל מסחרי , זהו מקרה לא נעים שמצריך דיווח לשירותים הוטרינרים לצורך השמדה והסגרה של האיזור הנגוע ובסביבה חולה ומזוהמת יהיה צורך בהמתנה ארוכה עד שניתן יהיה לשוב ולגדל בה עופות.

אני ממליץ לתת חיסונים נוספים נגד מחלות אחרות בהתאם לצורך ולהתייעצות עם וטרינר לדוגמא אם בסביבה יש אירועים של אבעבועות צריך לתת חיסון לאבעבועות חיסון לאבעבועות נותנים פעם אחת בחיי העוף והוא פשוט מאוד ליישום ומחירו זניח. אם ידוע בעבר על התפרצות של נזלת מדבקת בסביבה שלכם גם למחלה זו יש חיסון יעיל וכן הלאה לפי הצורך.

אין זה סוד שמניעה עדיפה פי אלף מונים על פני טיפול במחלה וכמובן שחיסון פשוט ימנע מאיתנו צער רב ועלויות יקרות.

מכיוון שחיסונים הם בסך הכל ווירוס מוחלש הם בעצם הדרך הטבעית ביותר לאפשר לגוף להתמודד עם מחלות ובניגוד לתרופות כמו אנטיביוטיקה (יש להימנע מלצרוך מוצרי מאכל מן החי בזמן ולאחר טיפול תרופתי בבעל החיים), לכן מי שרוצה לגדל בריא וטבעי כדאי לו לחסן את בעלי החיים.

תוכנית החיסונים של חוות לולי:

בחוות לולי יש תוכנית חיסונים מסודרת שנקבעה בהתאם לפיקוח הוטרינרי בחווה ובהתאם להוראות יצרני החיסונים:

בגיל 14 יום מחסנים בהזרקה תת עורית בחיסון משולש ראשוני הכולל ניוקסל גמבורו ושפעת. לאחר חודש מנה נוספת של ניוקסל וחיסון חוזר כל חצי שנה.

בתקופות מסויימות שבהם אנחנו משאירים אפרוחים לגידול דור ההמשך ניתן חיסון למארק.

חיסון מארק בהזרקה תת עורית ניתן לאפרוחים בגיל יום, זהו חיסון מורכב ויקר מאוד לכן לצערי לא נוכל לתת אותו באופן קבוע.

חיסון לסלמונלה ניתן בהזרקה תת עורית בגיל 8 שבועות ובגיל 16 שבועות חיסון במנה נוספת ולאחר מכן כל שנה, גם חיסון זה ניתן רק לפרגיות שנשארות לדור ההמשך.

טיפול בטפילים כמניעה

טפילים חיצוניים ופנימיים יכולים לתקוף את התרנגולות שלנו, לתקופה קצרה הם לא יסבו נזק אולם לתקופה ממושכת ועם נגיעות מוגברת הם עלולים לגרום למוות על ידי החלשת העוף וניצולו, אם על ידי איבוד דם וערכי מזון חיוניים ואם על ידי החלשת המערכת החיסונית ובכך "מתלבשים" על העוף צרות נוספות ומחלות אחרות, טיפול תקופתי בתילוע (פלובנול או פלובנגל) כל חצי שנה ואפילו כל 3 חודשים במקרה של סביבה נגועה.

לטיפול בטפילים חיצוניים ישנם חומרים כמו אקריתן או כנימת להתשמש לפי הצורך כשרואים את הטפילים.

פיזור אפר באמבטיית החול האהובה על התרנגולות יעזור במניעת טפילים חיצוניים אך לא כטיפול במקרה של טפילים על העוף.

חיסונים ניתן להשיג אצל המשווקים המורשים באיזור הקרוב למקום המגורים שלכם.

הבהרה

אין מאמר זה בא להחליף התייעצות עם רופא ווטרינר.

בבריאות טובה,

אסף

חוות לולי

Luly Farm

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page