top of page

השרה - נְשִׁירַת נוֹצוֹת - הנשרה

עודכן: 20 בנוב׳ 2022


השרה היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר שיש בכל עוף, במיוחד בזנים המיועדים להטלת ביצים מרובה.

נשירת נוצות היא תופעה טבעית בקרב כל בעלי הכנף שנועדה לחדש את הנוצות שעל גופן לקראת עונת הנדידה התקצרות הימים ומזג האויר המתקרר, לאחר בערך שנה שבה הטילה התרנגולת ביצה כמעט בכל יום, כאשר גילה יהיה שנה וחצי, המערכת החיסונית של התרנגולות נחלשת - זה נורמאלי לחלוטין, נוצותיה מאבדות את הברק שלהם, והיא עלולה לאבד ממשקלה, רמת הסידן שלה יורדת וקליפת הביצה נהיית דקה ושברירית.

כמות הביצים פוחתת וכמעט נפסקת.

ניתן להבחין כי בתקופה זו של התחלת ההשרה כי הכרבולת והדלדלים מתחילים לאבד מצבעם ומתכווצים בגודלם וברוב המקרים הנוצות סביב הצוואר ​ נושרים לראשונה.

השרה יכולה להגרם על ידי מספר גורמים נוספים כגון שינויים פתאומיים במזג אוויר, קיצור פתאומי בשעות אור יום, התייבשות, שינוי דראסטי בתזונה או סטרס.

מה ניתן לעשות במצב השרה:

השרה תקרה לכל תרנגולת בשלב זה או אחר וסביר להניח שלא נצליח לעשות הרבה כדי למנוע אותה, נוכל להקל על התרנגולת בתקופת ההשרה ולעשות פעולות שיחזקו אותה, נעשה זאת על ידי שינוי התזונה, נגדיל את רמת החלבון והסידן במזון על ידי מתן תוספת כמו תולעי קמח, אספסת, כסיפי סויה, ביצים וקליפותיהן והוספת טיפות ויטמינים במים, ובהוספת תאורה מלאכותית כאשר היום מתקצר.

כשהתרנגולות נמצאות במצב זה גופם נחלש וכדאי להימנע מלהכניס אותן למצבי סטרס נוספים כמו מעבר מקום, בהלה פתאומית, שינוי סדר הנקירה, הכנסה או הוצאה של פריטים מהלהקה.

תהליך ההשרה לוקח כחודש וחצי עד חודשיים שבסופו יתחדשו הנוצות שעל גופה והתרנגולת תחדש גם את פוריותה, היא תשוב להטיל ביצים גדולות יותר עם קליפה עבה ותכנס לסבב הטלה חדש.

*השרה כפויה מקובלת בתעשיית הביצים בארץ, תהליך שנוי במחלוקת שלו רבים מארגוני זכויות בעלי החיים מתנגדים עקב החזקת התרנגולות בתנאי חסר וסטרס.

אסף חוות לולי Luly Farm


התרנגולות בתמונה נהנות מאמבטיית אפר.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page