top of page

תרנגולות גזעיות - או שלא!

עודכן: 5 בנוב׳ 2022


תרנגולות גזעיות הן הגדרה לתרנגולת שאינה מעורבת עם גזע אחר, בדיוק להפך מתרנגולת ערביה הנקראת גם בלאדי.

את מי מעניין כל עניין הגזע? למה חשוב לשמור על גזעיות? ולמה לגדל תרנגולות גזעיות? איך יודעים שקניתי תרנגולת גזעית? אשיב על השאלות החשובות האלה ואתן עצות לרכישת תרנגולות.

למה בכלל לגדל תרנגולות גזעיות? השקעה רבה לנו המגדלים כדי שנוכל להנות לבסוף מהתוצאה, ההשקעה מתחילה בבניית לול ברכישת מזון ובטיפול יום יומי לעתים משלב האפרוחים, אם כבר משקיעים העצה שלי היא לפחות שנדע למה לצפות ולהשיג את המטרה והתוצאה הבטוחים ביותר, לתרנגולת גזעית תכונות מוגדרות מראש תכונות חשובות הן באופי ובהתנהגות והן בכמות הביצים צבע הביצה וגודלה. בדיוק כמו שבכלבים גזעיים משתמשים בגזעים השונים למטרות שונות האדם כמו בכלבים פיתח גזעי תרנגולות שונים לפי צרכיו בחלוקה כללית של: פטם / ביצים / נוי.

אם המטרה שלנו היא תפוקת ביצים גבוהה נבחר זנים שמוגדרים כמטילות טובות, דוגמת פלימות רוק או פלימות פארטריג' אם המטרה שלנו היא סל ביצים צבעוני נוסיף גם מטילות מגזע אראוקנה, פנדסנקה ומרנס כולם גזעים המיועדים להטלה.

אז למה לא בלאדי - בלאדי הוא שם כולל לתרנגולות חצר מעורבות בזכות הערבוב הרב הן מצטיינות בהיותן קטנות יותר חזקות יותר ושרדניות יותר אולם אין לצפות מהן

להבדיל מזיווג שנעשה לצורך מטרה מסוימת משני גזעים טהורים הנקרא קרוס שבמקרה זה יודעים בדיוק מה המטרה שלו ומה התוצאה המתקבלת מההצלבה ולא ממשיכים לערבב אותו הלאה כיוון שהצאצאים שלו לא יישאו את תכונות הוריו.

קרוס כזה כולנו מכירים מהעוף המיועד למאכל (פטם) הנקרא קורניש קרוס , אחד מהוריו יהיה מגזע קורניש והשני גזע טהור אחר, מה בדיוק מי ? לא יודע ,זהו סוד כמוס במעבדות הפיתוח ההשערה שמדובר בנקבת בפלימות רוק לבן ובזכר מגזע קורניש.

ישנם הצלבות נוספות שמתבצעות לצורך תעשיית הביצים ושהמטרה היא להשביח תכונות מסוימות בהטלה, כמו שערוב של חמור וסוסה ייצור פרד שהוא בהמת עבודה חזקה יותר משני הוריו.

לנו המגדלים ישנה אחריות רבה בשימור זנים רובם זנים עתיקים מלפני מאות שנים (זני מורשת) שאם לא נשמר אותם הם עלולים להיכחד מן העולם.

איך יודעים שהתרנגולת שרכשתי היא גזעית?

כשרוכשים תרנגולת או תרנגול בוגרים כדאי ללמוד על הגזע טרם הרכישה, לחפש כיצד הוא צריך להיראות במדויק, מהן המאפיינים והסימנים החיצוניים, לראות תמונות וסרטונים וכמובן לרכוש רק ממקור אמין עם המלצות מחברים.

כשרוכשים אפרוחים או פרגיות הרכישה יותר בעייתית מכיוון שטרם העלו ניצוי סופי, ולכן גם פה צריך להקפיד לרכוש מבית גידול אמין ולא להתפשר על כמה שקלים במחיר.

בית גידול טוב יחשב לכזה אם מקפיד על בריאות ואיכות האפרוחים וההורים שומר על גזעיות ומגוון המאגר הגנטי של אותו גזע.

וסוגיית המחיר היא שנויה במחלוקת ואביא את ההסבר בדוגמא הבאה:

מוכר מפרסם ביד 2 תרנגולים זכרים מסוג פלימות רוק, בהיבט חטוף ובעיין לא מיומנת רואים שהזכרים הללו אינם נקיים, פלימות רוק גזעי במופע בארד נוצותיו תמיד יהיו אך ורק בצבעים שחור ולבן כשכל נוצה ונוצה מסורגת (פס אחר פס) ואילו בתמונה רואים שלזכר נוצות חומות עוד רואים שגודלו של הזכר לא מתאים לסטנדרט פלימות רוק גזעי , וכרבולתו לא מזכירה זכר גזעי.

אני מניח שאותו בחור גם מוכר אפרוחים מאותו קו דם "גזעי ביותר" שהוא מחזיק, האם כדאי לרכוש אפרוחים ממקור לא אמין להשקיע בהם חצי שנה ולגלות שהם לא גזעיים? האכזבה גדולה והמחיר חסר משמעות כי אלה תרנגולות שגם בחינם לא הייתי מגדל אם רציתי תרנגול גזעי.

ישנה אפשרות שאותו מגדל לא מודע בכלל שהוא מחזיק ומוכר פלימות רוק לא גזעי ולכן חשוב להקפיד לרכוש מבית גידול בעל ניסיון וידע רב על הגזעים אותם הוא מגדל ומחזיק בקו הדם המקורי.

בכל שנותיי כמגדל נתקלתי לא מעט בתופעה המרגיזה הזו ובאנשים תמימים שנפלו בפח וקנו חתול בשק (או תרנגולת בשק), לכן חשוב לא להיות תמימים אלא להיות חכמים, לבא מוכנים מראש לעשות שיעורי בית לקרוא ולראות תמונות וסרטונים ולשאול את גוגל (אפשר גם אותי).

אסף חוות לולי Luly Farm

מודעת המגדל מיד 2


מודעה מיד 2 פלימות לא גזעי

מודעה מיד 2 פלימות לא גיזעי

תמונת זכר פלימות רוק גזעי בחוות לולי.


פלימות רוק גזעי בחוות לולי

1,958 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page